Thursday, September 22, 2022

Hadiah Giveaway dah sampai

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Lama tak tulis apa-apa dekat blog ni.

Sebab tak ada idea nak tulis apa.

Tapi semalam hadiah Giveaway yang saya menang daripada segment giveaway by ladydini dah sampai.

Alhamdulillah... Saya dapat hadiah tudung.

Cantik tudungnya..tak kan saya nak pakai pula..saya hadiahkan dekat nak saya.

Seronok mak saya.

Mak mana dapat,saya cakap menang hadiah kuiz..haha..

Terima kasih kepada ladydini yang sudi anjur segmen. Semoga dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.

Semoga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Thursday, September 8, 2022

Demam

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Bulan September dah ya.

Sekejap masa berlalu. Dah nak masuk tahun 2023.

Baru masuk bulan 9, saya dah demam.

Mungkin faktor cuaca, sekejap panas sekejap hujan di Melaka ni.

Tahu-tahu sahaja badan jadi tak selesa dan akhirnya demam.

Tapi saya memang dari sekolah dulu pun,antibodi tak kuat. Sering diserang demam.

Sekarang ni kepala pening dan batuk-batuk.

Tak selesa dibuatnya.

Tapi nak buat macam mana.

Sabar sahajalah...

Doakan semoga saya sihat ya.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Wednesday, August 31, 2022

Selamat Hari Kemerdekaan Yang Ke 65

Saturday, August 27, 2022

Dulu dan sekarang

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Wednesday, August 10, 2022

Doa dipermudahkan urusan

Sunday, August 7, 2022

Mus'ab ibn Umayr

https://akumuslim.asia/musab-bin-umair-sahabat-yang-meninggalkan-kekayaan/

Friday, July 22, 2022

Asif & Tar


 

Wednesday, July 20, 2022

Dunia sementara

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Dah lebih setengah tahun.

Sekejap saja masa berlalu.

Dahsyat betul.

Harga barang meningkat, yang makan gaji tu ada juga penambahan daripada basic rm1200 jadi rm1500, yang kerja sendiri macam saya ni? Nak jual barang naikkan harga sikit nanti pelanggan marah.

Lebih-lebih lagi penjaja kecil macam saya yang jual sayur dan ulam kampung ni..mana boleh nak naikkan harga..ramai ingat golongan macam saya ni ada tanah sendiri, ambil daripada pokok dan hasil tanaman sendiri... sedangkan kena ambil juga barang daripada pembekal..ada kos semua tu.

Nak tak nak kena juga cari sumber pendapatan lain...ambil upah mesin potong rumput, cat rumah, kalau ada saudara mara yang buat baik pulih rumah,tolong angkat-angkat batu,gergaji sikit-sikit, apa-apa sahajalah asal dapat duit lebih sikit-sikit.

Sabar sahajalah...dunia ni sementara, tapi tulah sementara ni banyak rasa sengsara.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah.. 
Amin.

Monday, July 11, 2022

Selamat Hari Raya Aidiladha

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Selamat hari raya Aidiladha.

Semoga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah 
amin.

Thursday, June 16, 2022

Sedikit perkongsian

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Sekadar sedikit perkongsian daripada saya berdasarkan pengalaman yang jadi dalam hidup saya.

Saya cuma nak kongsikan perkara yang jadi supaya dapat menjadi ilmu,panduan dan harapnya dapat menjadi saham akhirat saya nanti.

Saya nak kongsi tentang 

1) belajar lah menjadi imam.
Saya dulu pernah dipilih menjadi imam semasa sekolah rendah sedangkan saya tak tahu apa-apa pasal ilmu jadi imam.
Sebab saya dipilih kerana markah pendidikan Islam saya antara yang tinggi ketika itu. Saya sebenarnya tak faham pun cuma saya hafal saja tips yang diberi ustazah. Maka soalan keluar banyak yang seperti saya hafal. Tapi tulah,  hafal tapi tak faham. Bila kena jadi imam, saya cuba juga tapi masuk rakaat kedua, saya terus paling muka cakap dekat ustazah saya tak reti jadi imam,habis semua murid dalam surau ketawakan saya.

2) belajar lah mengaji.
Semasa darjah satu,saya ingat lagi satu peristiwa saya kena belajar iqra. Saya tak tahu dan tak kenal pun satu huruf. Jadi saya cakap dekat cikgu yang saya tak reti. Cikgu tu susun buku iqra 1 hingga 6 lalu diketuknya kepala saya dengan buku tu. Pening kepala saya...trauma saya lepas tu nak belajar mengaji... Tapi tulah...bila dah tua ni, rasa sedih pula sebab tak dapat mengaji dengan baik... Nak-nak lagi bila tengok budak-budak umur 7,8 tahun dah pandai mengaji, rasa cemburu tengok mereka. Silap saya sendiri sebab tak nak belajar mengaji daripada kecil lagi.

3)hukum-hukum solat.
 Saya ada dua kisah pasal solat ni. Pertama semasa saya datang masjid nak sembahyang, azan tengah berkumandang, tapi waktu tu saya tak tahu...saya ikut-ikut tengok orang saja...sebelum-sebelum tu saya tengok setiap kali orang masuk masjid mereka sembahyang sunat masjid,jadi saya konon nak tiru mereka, bila masuk saja masjid saya terus solat sedangkan waktu Bilal tengah melaungkan azan. Sepatutnya saya tunggu Bilal habis azan baru saya solat sunat sebelum solat fardhu.

Kedua, semasa sembahyang terawih, masa tu saya umur dalam belasan tahun rasanya... Saya berada di saf hadapan.. tiba-tiba bahu saya ditarik sedikit. Saya masa tu tak tahu yang itu adalah isyarat untuk saya melangkah ke belakang sebab orang belakang sedang sembahyang seorang diri, makruh hukumnya...jadi dia tarik sedikit bahu saya menjadi isyarat saya kebelakang dan menjadi jemaah kepada dia.  Sebab tak tahu dan tak ada ilmu maka saya tetap tak berganjak masih duduk di saf depan. Dah dengar sikit-sikit hukum solat ni baru saya tahu pasal ni.


Sebenarnya saya berkongis kisah ini bukan nak aibkan diri atau nak aib kan sesiapa... Saya cuma nak berkongsi kisah hidup. Moga-moga sedikit sebanyak ada pedoman, panduan atau pengajaran yang boleh diperolehi dengan membaca post saya ini.

Moga ada manfaatnya post kali ini.

Insya-Allah...

Amin.

Friday, June 10, 2022

Bulan Jun

 Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera semua.


Sebulan saya tak menulis dekat blog.

Bulan lepas cuma satu sahaja post saya.

Sebab banyak perkara yang jadi menyebabkan saya tak ada semangat nak menulis.

Sedar-sedar dah masuk bulan Jun.

Dalam bulan Islam, sekarang ni bulan Zulkaedah, lagi sebulan nak sambut hari raya haji. Hari raya Aidiladha.

Saya pun tak ada idea nak tulis apa, nak kongsi apa, rasa macam tak berapa ada mood nak menulis.

Cuma rasa macam dah lama blog ni tak berupdate.

Saya cuma baca post-post blogger lain dekat blog mereka. Jadi silent reader sahaja.

Moga terus menulis, seronok baca post-post blogger lain. Haraplah saya dapat semangat untuk menulis semula.

Doakan yang baik-baik untuk saya dan keluarga.

Semoga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah..

amin.

Thursday, May 12, 2022

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2022 1443 H

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Selamat hari raya saya ucapkan kepada yang beragama Islam.

Baru nak tulis post dekat blog ni.

Ikutkan raya syawal sebenarnya satu hari saja.. satu syawal saja yang sebenarnya patut diraikan dengan kegembiraan dan kesyukuran.

Tapi secara jujurnya,saya dah tak ada rasa nak beraya.

Abang kedua yang rapat dengan saya dah meninggal, bapa dah meninggal..abang yang lain ada kehidupan masing-masing.

Emak pula dah berusia...

Kawan pun tak ada sebab saya selalu menyusahkan mereka, selalu minta tolong,jadi siapa yang nak berkawan dengan orang macam saya.
 
Tak apalah, nak buat macam mana.

Kepada yang masih ada ibu bapa, keluarga,hargailah mereka..

Kita tak pasti berapa lama lagi masa yang ada untuk bersama mereka.

Semoga ada manfaatnya post kali ini.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Friday, April 29, 2022

Asif & Tar


 

Monday, April 18, 2022

Ada hadnya

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Bulan Ramadan ni, saya rasa agak tercabar hari ini.

Hari yang menguji kesabaran.

Kes di mana kami sekeluarga khususnya mak saya dah banyak beralah dan bertimbang rasa.

Mak saya dah beri laluan jalan keluar masuk untuk kereta atau apa saja kenderaan.

Tetapi, buat baik dengan manusia ni memang perlu berpada-pada.

Tak masuk akal langsung bila ada hamba Allah suruh mak saya cantas atau buang pokok bunga yang mak saya tanam.

Dah berpuluh tahun pokok ni,malah pokok ni menjadi pagar atau tanda pemisah dengan tanah lain.

Alasannya kereta mereka tercalar sebab bergesel dengan pokok bunga mak saya. Berpuluh tahun lamanya, malah lori pun boleh keluar masuk, tiba-tiba saja jadi isu hari ni.

Saya dulu dah pernah bagi cadangan supaya tutup sahaja jalan. Sebab memang dalam kawasan tanah rumah kami. Jadi tak ada sesiapa boleh dakwa kalau kami tutup terus jalan ni.

Tapi mak saya tak setuju, mak saya takut kalau meninggal nanti kubur jadi sempit sebab tutup laluan jalan.

Saya sebenarnya dah lama menahan perangai manusia atau jiran seperti ini.

Dibuka jalan untuk kesenangan, tetapi jadi masalah pula, belum masuk bab anak mereka bawa motor bunyi bising pagi-pagi.. pukul 2,3 pagi bawa motor bunyi ekzos kuat... menyusahkan keluarga saya nak tidur.

Ikutkan hati, tutup saja jalan ni..senang. Mak saya pula tak nak. Mak suruh saya bersabar sahaja.

Masalahnya saya dah bersabar dengan perangai jiran daripada  saya umur kecil sampai lah saya dah umur 30 tahun lebih.

Bagi saya sabar ada hadnya...nak lagi bila jadi macam ni...kita niat memudahkan orang akhirnya menyusahkan diri dan keluarga saya.

Mungkin disebabkan terlalu lama berdiam diri, maka mereka fikir boleh buat sesuka hati.

Sabar manusia itu ada hadnya...dan pengajaran yang saya dapat dalam pengalaman ni,buat baik dengan manusia macam mana pun kadang tak berguna juga.. diberi susu dibalas tuba. Bagai lepas anjing yang tersepit, digigit tangan kita balik.. tapi saya rasa kadang kala anjing atau haiwan kita tolong akan lebih bertimbang rasa, tak seperti segelintir manusia.

Mohon doakan yang baik-baik sahaja untuk saya.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah..

Amin.

Friday, April 15, 2022

Asif & Tar


 

Sunday, April 3, 2022

GIVE AWAY SR X MITCH MEMOIR KAMPUNG BOY

klik banner untuk join =)



Blurb Memoir Kampung Boy - Ia mengisahkan tentang cerita kanak-kanak di zaman 1970 dan 1980-an di mana watak aku (Kenit) memaparkan aktiviti serta apa yang dialaminya ketika itu. Ketika zaman tiada gajet yang canggih, ‘aku’ dan rakan-rakannya bermain apa sahaja yang dapat menghiburkan hati mereka. Kisah ini bermula perpindahan dari Pekan, Pahang ke Johor Bahru (JB). Di JB, ‘aku’ mendapat sahabat karibnya bernama Rais dan Kajid yang memperkenalkan banyak permainan sewaktu zaman dulu, sepundu’, baling selipar, tarik upih pinang, permainan ‘cakar ayam’ dan sebagainya. Namun masa amat mencemburui persahabatan mereka.

"Kenali Mitch'-https://catatanseorangmitch.blogspot.com 

"Shopee Menara Seni"
https://shopee.com.my/menaraseni

Saturday, April 2, 2022

1 Ramadan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Selamat menyambut Ramadan. Moga segala amalan kita diterima,dihapuskan dosa-dosa terdahulu.

Syukur, dapat meraikan bulan ramadan tahun ini dengan menyertai aktiviti gotong- royong membersihkan kubur di kampung, dapat membersihkan dan mengemas bilik sikit-sikit untuk menyambut ramadan.

Tak tahulah kalau tahun depan saya dapat sambut ramadan lagi ke tak. 

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Friday, April 1, 2022

1 April

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Hari ni dah bulan April ya.Banyak perkara yang dah berubah.

Solat dah boleh rapat saf ikut keputusan negeri masing-masing.

Sempadan Singapura-Malaysia dah buka.
MySejahtera penerima vaksin sinovac yang tak ambil dos penggalak akan hilang.

Macam-macam lagi lah saya rasa.

Tapi bagi saya bulan April ialah bulan saya hilang abang kedua saya, meninggal pada tarikh 4/4...

Harap dia sedang tidur nyeyak dan gembira di alam kubur.

Semoga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Thursday, March 31, 2022

Ingat nak buat giveaway

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Saya ingat nak buat satu giveaway. Sebab rasa macam dah lama tak buat.

Saja nak memeriahkan blog ini. Tapi itulah,hadiah tak seberapa sangat.

Setakat ni saya cuma ada hadiah buku.Tak tahulah kalau ada yang minat dengan buku-buku yang saya nak jadikan hadiah giveaway ni.

Saya sertakan gambar buku-buku yang saya nak jadikan hadiah giveaway tu.

Nak bagi hadiah duit atau top up,belum ada bajet lagi.

Tengah berfikir juga ni, bila masa yang sesuai nak buat giveaway ni.

Jika saya buat nanti,harap dapatlah sambutan daripada rakan blogger yang lain.

Mohon doakan segalanya dipermudahkan.

Jika ada rezeki lebih, atau ada yang nak sponsor hadiah giveaway,saya sangat alu-alukan..

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Wednesday, March 30, 2022

Pensyarah

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Sekarang tengah tular pasal video seorang pensyarah yang dikatakan menghina golongan b40. 

Pensyarah tersebut kononnya menyindir seorang pelajar yang tak mampu membeli laptop dan mengeluarkan komen yang tak berapa enak untuk golongan b40.

Bila baca kes ni dekat Facebook,saya rasa bersyukur sebab masa saya belajar di Sarawak, pensyarah saya baik-baik dan mesra dengan pelajar.

Malah ada seorang dua pensyarah yang siap jemput saya dan kawan- kawan datang rumah untuk makan-makan.

Alhamdulillah...

Tetapi pasal kes hina atau menghina golongan orang susah atau miskin ni saya memang pernah lihat seorang pensyarah menghina tukang sapu.

Dia cakap dalam bahasa Inggeris,dan maksudnya lebih kurang supaya kita jangan jadi macam si tukang sapu ni.

Tersentak dan terdiam juga bila tengok pensyarah itu cakap macam tu.

Mungkin dia ingat tukang sapu tu tak faham. 

Tapi nak dijadikan cerita,tukang sapu tu berbual dengan saya,masa tu saya tengah tunggu kawan.

Dia cakap dia faham yang pensyarah tu ejek dia. Dia faham sebab anak-anak dia semua menjadi. Maksudnya anak dia banyak yang kerja bagus. Jadi sedikit sebanyak dia faham kata-kata yang pensyarah tu cakap dekat dia.

Dia rasa kecil hati juga sebab kena hina pasal kerja tukang sapu...ikutkan sebenar dia dah tak payah kerja lagi..tapi dia dah biasa tak nak susahkan anak dia untuk minta duit. Jika anak nak bagi,dia ambil,jika tak,dia pun tak minta.

Saya hanya mampu diam saja. Nak beri komen apa saya pun tak tahu.

Lama dah peristiwa ni. Saya pun dah hampir 10 tahun tinggalkan dunia belajar di universiti.

Tapi bila baca kes pasal insiden pensyarah yang dikatakan menghina golongan b40 ni, terus saya teringat balik peristiwa ni.

Entahlah... Saya nak  komen lebih-lebih saya pun tak berapa menjadi.

Tapi saya harap kita semua tak perlu lah nak menyindir atau menghina orang lain.

Kena ingat, zaman dulu, bila habis belajar terus diberi tawaran kerja. Keluar universiti saja dah dapat surat tawaran. Sekarang ni graduan banyak tapi peluang kerja terhad.

Jadi tak usahlah nak mengata,menyindir atau menghina sesiapapun... Lebih-lebih lagi kalau kita dapat kerja sebab ada saudara-mara,ahli keluarga atau golongan kaum kerabat(kabel) tolong masukkan.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Monday, March 28, 2022

Gigi berlubang

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Baru saja rasanya saya cabut gigi bongsu,dah nak kena cabut gigi lagi.

Kali ni sebab gigi berlubang.

Berlubang sebab gigi sebelah yang dicabut di klinik kerajaan dulu masih tertinggal.

Kesan gigi tertinggal tu, menyebabkan urat gigi sebelah terkait sekali. Macam tu lah doktor gigi tu terangkan. 

Saya tak pandai nak explain sangat dengan jelas.

Tapi yang pastinya kena cabut,tampal pun tak guna sebab lama-lama nanti kena cabut juga.

Jadi kena buang gigi yang tak cabut habis dan gigi sebelah yang dah berlubang.

Terpaksalah pergi klinik swasta. Mujur ada kakak saudara tolong rekomen , doktor gigi tu bagi diskaun sikit. Diskaun sebab akak saudara antara pelanggan tetap dia.

Jadi total buat rawatan semua campur kos x-ray rm90 maka saya kena bayar rm 390.

Esok kena datang cabut gigi.

Duit lagi....

Penat dah rasanya tengok duit asyik keluar saja 

Baru haritu tukar minyak hitam kereta campur servis sikit-sikit dalam rm 200 jugalah..

Letih...kadang saya terfikir lebih seronok kalau meninggal saja ..tak payah fikir hal dunia. 

Dunia dah lah sementara,tak rasa seronok pula tu.
 
Tapi tulah, kalau meninggal dan tak kena seksaan, tak apalah juga...ni dahlah banyak buat dosa..entah macam manalah nanti.

Mohon doakan yang baik-baik sahaja untuk saya ya.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Friday, March 25, 2022

22 Syaban

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

22 Syaban tahun lepas, tarikh abang kedua saya meninggal.. 4/4/2021, jam 6.30 pagi.

Semoga kau ditempatkan dalam kalangan orang beriman angah.

Terima kasih atas segala jasa dan pengorbanan.

Moga kau sedang gembira dan bahagia di alam kubur.

Semoga di sana lebih baik untuk angah. 

Secara jujur, saya rasa cemburu terhadap abang kedua saya sebab dah tak perlu fikir pasal dunia dan masalahnya.

Masalah kos,harga barang,inflasi,cabaran meneruskan hidup seharian.

Semuanya sudah kau tinggalkan ngah.

Tenang, bahagia dan tidur lah dengan lena angah.

Semoga kita jumpa semula di alam akhirat.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.



Thursday, March 17, 2022

Nisfu Syaban

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Hari ni 15 Syaban ya. Lagi dua minggu nak masuk bulan Ramadan.

Arwah abang ngah saya meninggal 22 Syaban tahun lepas.

Semoga hari nisfu Syaban ni segala doa,hajat kita dimakbulkan oleh Allah s.w.t.

Doakan semoga abang ketiga saya cepat sembuh ya. 

Doakan juga semoga arwah bapa saya,arwah abang ngah saya,arwah nenek saya dan semua ahli keluarga saya diampunkan dosa dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...


Amin.

Saturday, March 12, 2022

Nikmat

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Nak dekat seminggu lepas cabut gigi geraham bongsu.

Berdenyut kepala dah tak ada, tapi kesan bengkak sebab cabut gigi masih terasa.

Sekarang ni saya sangat rindukan nikmat dapat makan nasi.

Tak boleh makan sangat sebab bila telan kerongkong terasa sakit, mengunyah pun terasa sakit.

Boleh minum air sahaja.. tak selesa juga tapi terpaksalah,nak buat macam mana.

Tak ada tenaga rasanya sekarang ni.

Dalam kepala, macam-macam saya nak makan, tapi yang paling kuat, dan terasa sangat sekarang ni, nak makan ketam dan juga udang yang digoreng oleh mak.

Teringin betul, tapi secara jujurnya, bila dapat makan nasi lauk kicap dengan telur mata pun saya akan rasa nak menangis agaknya nanti. Rindu betul nikmat makan nasi ni.

Banyak lagi nikmat yang saya rindukan, dapat makan, dapat minum,dapat bercakap, dapat tidur... Semua tu sekarang ni saya susah nak buat sebab rasa tak selesa kesan cabut gigi.

Sesiapa yang masih ada nikmat dapat semua tu, bersyukur dan bergembiralah ya.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah ...

Amin.

Monday, March 7, 2022

Cabut gigi bongsu

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah dah selesai cabut gigi geraham bongsu yang tumbuh senget.

Malam sebelum tu, memang dah tak tahan sakit, sampai pagi tak boleh tidur.

Jadi, cari maklumat dekat Facebook, klinik gigi swasta yang dekat dan harga yang tak mahal sangat.

Alhamdulillah, banyak yang beri komen membantu bila saya post pertanyaan dekat group geng viral Melaka.

Sekarang dah selesai cabut gigi geraham bongsu,tapi lagi seminggu kena datang balik untuk buka benang jahitan.

Sakit tu masih ada,sebab lepas buat pembedahan kecil ni memang akan bengkak sikit pipi.

Nak makan pun tak boleh sangat, tak berapa selera.Minum air saja buat hilang rasa lapar.

Telan air liur pun terasa sakit sikit.

Sabar sajalah...

Harap minggu depan semua akan jadi ok, saya sihat semula macam biasa.

Doakan supaya saya cepat sembuh ya.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Oh, semoga mangsa banjir kilat di Kuala Lumpur juga selamat semuanya.

Insya-Allah..

Amin.

Thursday, March 3, 2022

Lari jauh-jauh

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Dah nak masuk bulan Syaban. Lepas tu bulan Ramadan.

Sekejap saja masa berlalu.

22 Syaban nanti genap setahun abang kedua saya meninggal.

Moga abang saya tu sekarang sedang tidur nyeyak di alam kubur.

Entahlah...

Tahun ni entah saya dapat sembahyang terawikh ke tak..

Sekarang ni saya terfikir untuk lari jauh-jauh saja daripada segala masalah yang berlaku sekarang ni.

Tapi tulah, kadang tak sampai hati.

Nak tinggal macam tu saja,banyak kesan yang berlaku nanti.

Nak bertahan,jujurnya saya dah tak larat,penat.

Orang luar hanya pandai bercakap sahaja.

Menanggungnya saya..

Letih, memang rasa penat sangat.

Dalam kepala,fikir nak duduk satu tempat seorang-seorang saja.

Tapi nak buat macam mana, ni libatkan ahli keluarga, kena lah cuba bertahan selagi boleh.

Mohon doakan supaya ahli keluarga saya diberi kesihatan yang baik ya.

Mohon sangat-sangat.

Semoga Allah sahaja membalas segala jasa baik tuan puan semua yang membaca atau terbaca post di blog saya ni.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Saturday, February 26, 2022

Gigi sakit

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Masih dalam fasa hiatus sebenarnya.

Tapi saya rasa nak tulis sedikit perkara yang jadi dekat saya.

Saya masih harap kalian sudi mendoakan abang ketiga saya cepat sembuh.

Sekarang ni saya pula diuji dengan sakit gigi.

Gigi bongsu saya tumbuh melintang atau yang saya baca dekat Facebook orang panggil keadaan gigi bongsu tidur.

Sakit rasanya...berdenyut sampai kepala rasa sakit. Malah tambah sakit sebab kiri kanan gigi saya sakit.

Menangis sebab nak tidur pun susah.

Pergi klinik kerajaan, doktor beritahu kena buat pembedahan kecil untuk buang gigi bongsu tu.

Tapi nak buat tu kena tunggu lama sebab ramai lagi yang nak buat... Appointment saya bulan puasa nanti.

Bayangkan saya cek bulan 2, bulan 4 baru buat pembedahan kecil tu. Dekat 2 bulan saya kena tahan sakit. Pembedahan bulan puasa pula tu.

Saya cari-cari info tentang klinik gigi swasta.. terkejut saya tengok harga..bermula daripada rm500 hinga rm 1000 lebih bergantung kepada tahap kesukaran pembedahan tersebut.

Klinik kerajaan kena bayar rm50 sahaja tapi tulah kena menunggu lama.

Allah.. terperanjat tengok harga.

Mana nak cari duit,saya pun dah lama tak pergi niaga, sebab masalah keluarga.

Terpaksalah makan ubat tahan sakit.

Tunggu sahajalah sampai giliran saya.

Pesan saya kumpul atau simpanlah duit kecemasan sebab tengoklah keadaan saya,  terpaksa menahan sakit sebab tak mampu nak pergi rawatan swasta.

Mohon doakan yang baik-baik sahaja untuk saya.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.

Sunday, February 6, 2022

Hiatus

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Sudah lama saya tak update blog.

Sebab sekarang saya ada kesulitan sikit

Jadi susah untuk saya menulis di blog ini.

Tapi saya tetap akan terus berblog.

Walaupun blog sudah jadi tak relevan nanti,saya harap saya akan terus menulis di blog.

Saya hiatus sekejap.

Berapa lama saya pun tak tahu.

Tapi saya mohon doakan semoga semua keluarga saya diberi kesihatan yang baik.

Tolong ya,

Mudah-mudahan yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah amin.

Terima kasih.

Saturday, January 22, 2022

Doa

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Mohon doa supaya keluarga saya baik-baik sahaja.

Mohon doa agar urusan saya dan keluarga dipermudahkan.

Mohon doa supaya semua ahli keluarga saya diberi kesihatan tubuh badan,akal fikiran,hati,dan emosi yang baik.

Semoga semua ahli keluarga saya dijauhkan segala penyakit,gangguan atau bisikan yang buruk atau jahat

Saya mohon maaf sebab selalu memohon doa kalian.

Saya yakin dan percaya doa daripada mereka yang terbaca atau membaca blog saya ini amat mustajab.

Saya hanya mampu berharap segala doa yang baik-baik daripada kalian akan diberi ganjaran pahala daripada Allah s.w.t

Semoga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah..

Amin.

Thursday, January 20, 2022

JJM Bloglist Year 2022

klik banner untuk join =)

 

Saturday, January 15, 2022

Menang Giveaway By Lady Dini

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah ada rezeki saya untuk menang giveaway tahun 2022 ni.

Dapat hadiah tudung.

Boleh bagi dekat mak saya.

Terima kasih kepada pemilik blog Lady Dini kerana sudi anjur giveaway.

Moga saya terus berblog.

Moga kita semua tetap terus jadi blogger.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.
 
Mohon terus doakan abang ketiga saya cepat sembuh.Kembali seperti biasa.

Insya-Allah...

Amin.

Monday, January 10, 2022

Selamat Hari Lahir Mak

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Selamat hari Lahir Mak.

Tahun ni ujian berat betul bagi mak.

Semoga bangcik cepat sembuh.

Kek ni saya beli saja.

Harap tahun depan dan tahun seterusnya saya masih boleh sambut hari Lahir Mak.

Boleh buat kek sendiri.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.


Saturday, January 8, 2022

Doa untuk abang saya

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Post kali ni ringkas sahaja.

Mohon doakan supaya abang saya nombor tiga diberi kesihatan yang baik.

Sekarang ni dia sedang dalam keadaan yang tak berapa sihat,saya tak boleh nak tulis dekat sini sakit apa.

Tapi saya mohon sangat tolong doakan abang saya segera sembuh.

Sekarang ni saya tak boleh nak pergi mana,nak buat apa sebab risau tengok abang saya.

Mohon doakan ya.

Semoga cepatlah abang nombor tiga saya sembuh.

Kembali seperti biasa.

Mohon doakan yang baik-baik sahaja untuk keluarga saya ya.

Terima kasih.

Moga Allah s..w.t membalas segala jasa baik dan doa yang baik daripada semua.

Insya-Allah...

Amin.

Saturday, January 1, 2022

Tahun 2022

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Dah masuk tahun 2021.

Saya mulakan tahun baru ni dengan hidup yang tak berapa best.

Kereta tak boleh start, earphone saya baru beli tercicir@hilang, tangan rasa sakit,kebas sebab baru lepas vaksin.

Pening kepala semakin menjadi-jadi,rasa sakit di bahagian belakang kepala.

Entahlah...

Haraplah kereta saya tu masalah kecil sahaja...

Sebab dah tak larat asyik repair saja,bawa nya tak selalu.

Rasa kecewa juga dengan hidup ni.

Mujur saya ada blog ni untuk saya tulis,luah apa yang saya rasa.

Cuma,terlalu luah dekat sini pun tak boleh juga sebab nanti takut makan diri sendiri balik.

Mohon doa semua ya.

Doakan kehidupan saya,kebahagian saya,kesihatan saya semuanya baik-baik sahaja.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah...

Amin.