Sunday, August 19, 2018

Mosquito Sound

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pernah dengar tentang mosquito sound?

Bunyi nyamuk kalau dalam bahasa Melayu...tapi bukan nak cerita pasal bunyi nyamuk ni..

Mosquito sound yang saya maksudkan di sini ialah keupayaan mendengar mengikut peringkat umur...

Maksudnya bila umur kita meningkat, keupayaan mendengar kita makin kurang..

Kebiasaannya keupayaan mendengar kita mula kurang seawal umur 25 tahun...

Cara nak test senang sahaja...

Google perkataan mosquito sound, lepas tu nanti akan keluar senarai website yang ada sediakan ujian mendengar...

Saya dah try,hasilnya keupayaan mendengar saya termasuk dalam kategori dah tua.. ataupun maksudnya umur lebih 24 tahun.

Keupayaan mendengar bagi kanak-kanak berbeza dengan keupayaan mendengar orang dewasa... kanak-kanak boleh mendengar dengan lebih baik..

Saya tahu pasal mosquito sound ni bila baca dekat komik Hajime Kindaichi...ada tentang mosquito sound ni...

Mosquito sound ni juga digunakan bagi tujuan mengelakkan orang muda melepak sampai malam, yalah..mesti tak seronok lepak bila terpaksa mendengar bunyi yang menjengkelkan...

Sekadar nak berkongsi info dengan pembaca blog atau yang terbaca blog saya ini...

3 comments:

#JMBELOG said...

terima kasih atas perkongsian.
first time dengar...

Farhana Jafri said...

dah try ambik test tu, tak bingit sangat

Warisan Petani said...

Owh, ingatkan bunyi nyamuk

Post a Comment