Wednesday, July 3, 2019

Laptop

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Laptop saya makin hari makin uzur.

Silap sendiri juga, tak pandai jaga sangat.

Laptop saya itu saya beli dengan duit gaji semasa jadi security, emak ada top-up duit sikit-sikit, masa tu semangat beli sebab nak masuk Ipta.

Dah lama laptop tu,daripada tahun 2010, sekarang dah 2019, dah 9 tahun.

Masa dekat universiti,ada juga belajar sikit-sikit cara nak jaga laptop.

Tapi bila dah habis belajar,dah balik semula ke rumah semua saya lupa.

Kesannya laptop saya mula banyak buat hal.

Jadi saya nak kongsikan cara jaga laptop yang saya dapat masa belajar dulu,tapi jujurnya saya sendiri tak rajin buat.

Saya kongsi ni supaya saya ingat balik dan mungkin boleh jadi panduan kepada mereka yang memerlukan,nak sambung belajar ke,mana tahu ada juga saham akhirat saya nanti.

Ok,antara yang saya ingat

1) jangan letak file banyak sangat dekat bahagian depan,nanti laptop jadi berat.

2) kena rajin cuci hardisk, kalau tak tahu,macam saya tak pandai,jadi masa belajar dulu selalu hantar kedai komputer minta cuci.

3)kena rajin format laptop,kawan saya ada ajar dulu ajar format,tapi saya dah lupa caranya.

4)kena rajin bersih habuk,yang ni saya memang malas nak buat,sudahnya selalu sangat ada habuk yang melekat sampai kawan saya pernah perli habuk banyak sangat dekat laptop saya.

5) jangan download file yang diragukan,takut ada virus.

6) jangan pakai bateri kalau dah guna elektrik,saya punya bateri laptop dah rosak sebab guna dua-dua sekali,on laptop pakai elektrik,bateri tak tanggal lama-lama rosak bateri.

Okey,yang ni semua asas..yang ni juga pun yang saya tahu. Tapi saya sendiri tak buat.Kesannya banyak kali saya hantar laptop pergi kedai.

Paling tak boleh lupa,lagi 2,3 hari saya nak present FYP, laptop saya rosak.

Kelam-kabut jadinya..nak minta tolong kawan, bukan sama pun fyp masing-masing. Masa tu tak tahu pun boleh buat external hard disk,termenung kejap.

Pergi kedai komputer,sakit hati sebab yang jaga kedai cakap sebab tak cuci. Dia suruh cuci dulu,dah gelap skrin tu nak cuci apanya...haih.

Sekarang ni laptop problem Cmos battery,betul ke tak ejaannya saya pun tak tahu. Sebab date and time settings dekat laptop tak betul,on sahaja laptop lari settings date and time tu. Buat carian Google,besar kemungkinan cmos battery,harga macam murah tapi tulah dekat YouTube nak buka tempat letaknya Cmos battery ni susah.Saya punya laptop Acer aspire 4552..

Setakat ini dulu post saya kali ini.

Moga ada manfaatnya...

insya-Allah...

Amin.

8 comments:

Warisan Petani said...

Terima kasih di atas perkongsian.

dear anies said...

baca entry ni trs tingat laptop sy yg dah lama tak guna tu... apa khabar laa agaknya...

Abam Kie said...

speaker ni dah pecah bunyinya. x best la nak layan netflix.

At-Tarmizi said...

Warisan Petani sama-sama WP =)

At-Tarmizi said...

dear anies uish..habis sekarang guna apa? handset saja ke? =)

At-Tarmizi said...

Abam Kie haha..laptop saya jenis Accer ni lagilah cikgu,memang slow speakernya

mrhanafi said...

tip yang bagus bro..

boleh diginakan pakai

At-Tarmizi said...

Tuan Hanafi terima kasih tuan =)

Post a Comment