Monday, January 7, 2019

Duit oh duit

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Duit ni bila digunakan macam tak terasa ya..

Tahu-tahu sahaja dah habis...

Contoh yang macam berlaku dekat diri saya ni bila saya pergi Kuala Lumpur haritu sebab ada urusan sedikit:

Nasi putih+ayam rendang+sayur+ais kosong= RM  6.50

Air Milo kotak kecil+air mineral+roti top baker= RM 3.00

Nasi goreng kampung+teh o ais=RM 6.50

Air mineral beli dekat stesyen Petronas=RM 2.50

Tiket bas ke tbs pergi balik=RM 20.80

Tiket erl sehala= RM 8.00,jadi pergi balik RM 16.00

Top up: RM 5.00

Earphone= RM 10.00

Berapa semua jumlah yang dah digunakan?

Oh ya,ni mujur saya ada tempat tinggal percuma,jadi jimat sikit..kalau tak satu malam dah berapa agaknya kalau sewa bilik hotel bajet.

Ok,jom kira:

6.50+3.00+6.50+2.50+20.80+16.00+5.00+10.00 = RM 70.30? Betul tak saya kira ni?kalau salah minta maaf ya..

Pergh...sehari sahaja nak dekat seratus habis..

Saya berjaja dekat pasar,sehari hari biasa, maksudnya Isnin sampai Jumaat,lebih kurang rm20,30 sehari jualannya..

Belanja dekat Kuala Lumpur pun dah nak habis dekat RM100...

Dahsyatnya...

Tak terasa duit  nak habis ni bila asyik digunakan...

23 comments:

muhammad naim Abdullah said...

Sekarang nilai ringgit makin jatuh. Semoga rezeki bro akan bertambah..

Shahida Dzulkafli said...

Nilai duit makin sikit walau jumlahnya nampak besar.. RM50 kalau buat isi minyak kereta seminggu tak cukup.. Tak macam sebelum ini.. Huhuhu

PeRdU cINta said...

Deras mengalir bukan bak air sungai tapi ibarat air terjun...

kak gojes said...

tak sedar duit habis ..pegang duit banyak terasa mcm siiikit aje d belanjakan tp duit dah habis kan...

Normi Nieza said...

duit mengalir macam air..huhu

Dunia Zumal said...

Memang betul duit ni kalau ada mesti mengalir macam air

Etuza Etuza said...

Duit ni dah masak sedia..neli ja makanan dah boleh makan..Orang yang rajin dan jimat adalah orang yang disukai Allah

Etuza Etuza said...

Berjimatlah walau di mana

mamapp said...

Mmg macam tu la. belum masuk lagi no masuk toilet pun krna bayar

mrhanafi said...

bersabarlah...

sifat duit memang macam..

kena belanja dan habiskan..

bila dah habis..

usaha untuk dapatkan duit balik..

hahahaha

ejulz said...

kos sara hidup sekarang memang terasa..

At-Tarmizi said...

muhammad naim Abdullah insya-Allah..terima kasih ya =)

At-Tarmizi said...

Shahida Dzulkafli betul tu,50 ringgit sekarang dapat beli beberapa barang ja

At-Tarmizi said...

PeRdU cINta laju jatuh ke bawah..

At-Tarmizi said...

kak gojes betul,tahu-tahu ja dah nak habis

At-Tarmizi said...

Normi Nieza mengalir deras pula tu..

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal yep,setuju

At-Tarmizi said...

Etuza Etuza akan diusahakan cikgu

At-Tarmizi said...

mamapp tulah,nak buat macam mana..bayar ja lah

At-Tarmizi said...

mrhanafi haha,nampaknya macam tu lah kitarannya

At-Tarmizi said...

ejulz betul,nak-nak lagi yang berpendapatan rendah macam saya

Dunia Zumal said...

Sabar yer Mizi, senasib la kite.

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal insya-Allah =)

Post a Comment