Saturday, May 22, 2021

PKP 3.0

 Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Petang tadi dah diumumkan tentang Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 oleh menteri pertahanan Malaysia, Dato Ismail Sabri.

Secara jujur, saya tengok tak ada apa perubahan yang drastik pun.

Saya pun tak rasa nak tengok pengumuman tu dekat tv. Tak macam mula-mula PKP dulu, rasa semangat juga nak dengar tentang pengumuman ni. Sekarang dah tak rasa apa sangat.

PKP 3.0 ni saya rasa yang utamanya ialah waktu operasi ekonomi hanya dibenarkan daripada 8 pagi sehingga 8 malam sahaja.

Entahlah, saya memang jenis tak keluar rumah sangat waktu malam ni mungkin tak rasa apa sangat.

Mungkin orang lain,lain penerimaannya. Khususnya yang meniaga makan waktu malam,tak pun macam yang jual burger,jarang orang beli burger waktu siang. Rasanya mereka antara golongan yang terkesan dengan pengumuman ni. Harapnya mereka bertabah dan semoga dimurahkan rezeki.

Malah di negeri Melaka juga dah ada tempat rawatan khas covid. Dekat MITC kalau tak salah saya.Dah siap untuk beroperasi.

Seram dan bimbang mendengar kes covid makin hari makin naik.

Secara peribadi,saya rasa pelaksanaan PKP 3.0 ni tak adalah akan memberi impak sangat kepada kes covid ni. Tak kan kita tak keluar rumah waktu malam maka kes covid akan turun? covid bukan kira masa, covid ni virus yang bila-bila masa sahaja boleh menjangkiti manusia.

Nampaknya memang kita kena jaga diri sendiri nampaknya. Harapnya sebab kita jaga diri kita, secara tak langsung kita turut jaga kesihatan dan keselamatan orang lain.

Semoga cepatlah negara Malaysia kembali pulih.

Marilah kita sama-sama berdoa semoga kes covid turun,malah lebih baik sekiranya hilang terus virus ini di muka  bumi ini.

sumber gambar:google images


Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

insya-Allah...

amin.


5 comments:

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

Tertunggu-tunggu juga tadi . Ingatkan sidang media untuk lockdown ..

Atie Zieya said...

betul, tak ada perubahan drastik pun

At-Tarmizi said...

✿Cik Cappuccino Latte ✿ saya dah malas nak tengok,baca update dekat fb sahaja =)

At-Tarmizi said...

Atie Zieya tulah,nampaknya terpulang pada kita untuk jaga diri kita =)

fairus said...

Semoga covid-19 segera berakhir...

Post a Comment