Friday, January 20, 2017

50 sen

Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

                                                                    Image result for 50 sen

Semasa sedang berjaja di pasar borong, datang seorang pelanggan, seorang akak, usianya saya agak dalam lingkungan umur 30 tahun ke atas.

Tingkah lakunya agak tergesa-gesa, mungkin sedang mengejar masa.

Sesampainya depan meja saya, tangannya mencapai satu bekas kerisik yang saya jual.

"Berapa ni dik kerisik?" soal akak tersebut.

2.50 kak, balas saya.

Ohh....murah juga, akak beli dekat atas tu, 3.00, separuh pula tu daripada satu bekas yang kamu jual ni. Tutur akak tersebut sambil tangannya menunjukkan ke atas, ke arah gerai-gerai di hadapan tempat saya berjaja.

Saya hanya tersenyum sambil tangan terus memasukkan kerisik ke dalam plastik.

Kalau tahu, akak beli dekat kamu ja tadi, tutur akak tu lagi sambil tersenyum. Tangannnya turut menghulurkan wang kertas 1 ringgit sebanyak 3 keping.

Terima kasih kak, jawab saya sambil tangan terus mencari syiling 50 sen dalam bekas yang memang dikhaskan untuk duit syiling. Penjaja kecil seperti saya memang kena bawa wang syiling, senang nak pulang baki duit pelanggan.

Eh, tak payah pulangkan baki tu, kata akak tersebut. 

Tapi kak,

Tak mengapa, akak sedekah sempena hari Jumaat ni, bidas akak tersebut.

Terima kasih kak.

Sama-sama jawab akak tersebut lalu beredar pergi.

Sungguh, mungkin bagi sesetengah orang, 50 sen tiada nilainya, tetapi bagi seorang penjaja seperti saya, setiap sen yang diterima amat bernilai dan bermakna.

Sen yang diterima dan dikumpul untuk dijadikan modal pusingan.

Sen yang diterima dan dikumpul untuk dijadikan untung setelah ditolak modal.

Sen yang diterima dan dikumpul untuk menjadi wang perbelanjaan hidup.

Betapa nilai sen, sama ada 50 sen atau 5 sen sekalipun, begitu memberi kesan dalam perbelanjaan seharian.

Mereka yang mempunyai berjuta ringgit mungkin tidak begitu merasai nilai 50 sen. Tetapi mereka yang tidak begitu berkemampuan, betapa bermaknanya nilai sen yang diterima dan diperolehi dalam hidup mereka.

Terima kasih kak atas sedekah ini, semoga ada balasan yang baik untuk akak di dunia dan akhirat.

Semoga kita semua dimurahkan rezeki untuk dapat bersedekah, tidak kira betapa nilainya, agar menjadi satu keuntungan kepada kita dunia dan akhirat.

Semoga ada manfaatnya "post" kali ini....

insya-Allah...

amin.

4 comments:

Safirul Amar Bin Hj. Azmi said...

banyak sedekah...lebih banyak rezeki kita dapat...percayalah

Muhammad Shahril said...

nice entri .. jom singgah blog shahril plk .huhuhu

At-Tarmizi said...

Safirul Amar memang percaya =)

At-Tarmizi said...

Muhammad Shahril terima kasih. insya-Allah =)

Post a Comment