Monday, December 19, 2016

D.I.Y Small Office Home Office (SOHO)


Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Small office home office atau singkatannya S.O.H.O.... bermaksud satu ruangan atau tempat dalam rumah yang diubahsuai atau dikhaskan untuk membuat kerja-kerja pejabat. Maksud mudahnya ruang pejabat di rumah.

Perkembangan teknologi sekarang ni menyebabkan berlakunya perubahan di mana terdapat beberapa negara yang melakukan konsep kerja dari rumah. Maka tercetuslah konsep ruang pejabat di rumah ini. Malah di negara UK, jika terdapat S.O.H.O di rumah mereka, maka mereka boleh minta untuk dikurangkan cukai mengikut beberapa terma dan syarat.

Baiklah, sebenarnya saya teringin untuk mengaplikasi konsep S.O.H.O ini. Walaupun, saya bukan seorang yang bekerja di pejabat sebaliknya seorang penjaja kecil-kecilan tetapi dengan mempunyai ruangan seperti ini memberi manfaat dan keseronokkan terhadap diri.

Maka saya telah membuat satu ruangan S.O.H.O di bilik saya....jom tengok gambar-gambar ruangan S.O.H.O saya:
small office, home office
ruangan S.O.H.O

small office, home office
ruangan S.O.H.O
small office,home office
ruangan S.O.H.O

syukur kepada-Nya, terlaksana juga hasrat nak ada ruangan S.O.H.O ni, buat permulaan dahulu, guna sahaja bahan yang ada.....nanti ada rezeki ubahsuai sedikit demi sedikit,contoh macam alas tikar meja tu saya pakai tikar getah sahaja...nanti tukar alas cantik sedikit, kerusi pun nanti nak tukar macam kerusi pejabat.  Sudah survey dekat Mudah.my dan sudah tempah satu kerusi pejabat, tetapi penjual tu tiada pula dekat Melaka dalam minggu ni, minggu depan baru kerusi pejabat tu sampai, insya-Allah kalau ada rezeki dapatlah kerusi pejabat tu nanti.

Harapnya dekat ada ruangan S.O.H.O ni maka bertambah semangat untuk saya menulis di blog ni, cuma masalahnya dekat dengan katil...takut nanti tengah semangat tulis artikel, tiba-tiba rasa mengantuk terus pergi katil tidur pula.......harapnya tidaklah begitu.


sumber mengenai S.O.H.O: https://en.wikipedia.org/wiki/Small_office/home_office

semoga ada manfaatnya "post" kali ini,

insya-Allah...

amin.



2 comments:

Farrah MF said...

Moga lebih semangat berblogging dari SOHO :)

At-Tarmizi said...

Farrah MF insya-Allah..terima kasih. :)

Post a Comment