Saturday, March 19, 2016

Mizi Si Penjual Roti




Sebenarnya aku pernah bercita-cita untuk menjadi seorang penjaja roti seperti lukisan yang aku lukis di atas...tetapi ianya sekadar angan-angan....

Setiap kali aku cuba untuk memulakan langkah dalam merealisasikan cita-cita pelbagai perkara yang terlintas dalam fikiran aku~

isyh...malu pula rasa nak berniaga macam ni,bagaimana kalau ada kawan aku yang nampak?cikgu ke saudara-mara ke yang nampak....malu rasanya.....

ada orang beli ke nanti?takut nanti minyak motor habis,roti satu pun tak terjual...

mana nak dapat bekalan roti? aku mana tahu nak buat roti,makan roti pandailah...

kena ada lesen ke nak berniaga macam ni? takut nanti motor dengan aku sekali kena angkut dengan majlis perbandaran ke,penguatkuasa ke......

dan pelbagai lagi perkara yang melintas dalam fikiran aku.....sudahnya ianya kekal sekadar angan-angan tanpa sebarang tindakan daripada aku..... aku pernah mengambil nombor telefon pemandu lori roti yang sedang menghantar bekalan roti ke kedai-kedai untuk dijadikan sebagai pembekal aku...tetapi kini nombor telefon pemandu roti itu pun aku sudah tidak tahu ke mana hilangnya...

nampaknya aku lebih teruk daripada Mat Jenin...kerana Mat Jenin ada juga tindakan yang dilakukan dalam merealisasikan cita-citanya cuma Mat Jenin berangan semasa dalam melakukan pekerjaan.....manakala aku hanya sekadar berangan tanpa ada sebarang tindakan....

Tetapi tidak tahu mengapa,dalam hati ku masih ada rasa teringin hendak melakukan kerja seperti ini,setiap kali melihat penjaja roti,penjual aiskrim,dan penjaja kuih-muih timbul keinginan yang meluap-meluap untuk melakukan kerja yang sama seperti mereka....

Moga satu hari nanti aku dapat melaksanakan angan-angan aku ini......

Insya-Allah....


amin.

2 comments:

Dunia Zumal said...

Angan2 tu perlu tau ^-^

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal haha...tapi asyik berangan tu yang masalah tu =)

Post a Comment