Wednesday, March 23, 2016

Gaji Lambat Masuk

Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...


                                                         Image result for gaji
sumber gambar:google.com


Gaji lambat masuk..ya..buat pertama kalinya saya berhadapan dengan situasi begini.......tidak pernah lagi syarikat keselamatan tempat saya bekerja lewat membayar gaji pekerjanya..ini pertama kali berlaku dalam syarikat...

Pelbagai perasaan mula timbul bila saya memeriksa akaun bank dan mendapati gaji masih belum dimasukkan......cemas,gelisah dan pelbagai perkara yang bermain dalam fikiran saya..

Minyak motor,"road-tax"motor,kereta,bil api,bil air...duit makan minum...hutang PTPTN..dan pelbagai perkara yang memerlukan wang  merungsingkan fikiran saya...

Gaji belum masuk,harapnya motorsikal tidak mengalami sebarang masalah..doa saya ketika melihat akaun bank saya masih belum dimasukkan gaji......

Tetapi,barangkali Yang Maha Kuasa hendak mengajar saya sesuatu...semasa berasa kecewa kerana gaji lambat dimasukkan,kawan sekerja memberitahu saya bahawa terdapat seorang hamba Allah yang bertanyakan sekiranya terdapat kekosongan kerja di tempat saya bertugas...

Menurut beliau,ketika ini beliau sedang bekerja sebagai tukang kebun swasta di sebuah sekolah..tetapi malangnya sudah hampir 6 bulan beliau tidak menerima gaji......

Tersentak saya mendengar cerita tentang hamba Allah ini daripada kawan saya...saya baru lewat beberapa hari sahaja gaji belum dimasukkan sudah berasa resah dan pening kepala. Tetapi hamba Allah ini lebih lama tidak menerima gaji....bagaimana agaknya hamba Allah ini meneruskan kehidupan? fikir saya.........

Setelah mendengar kisah hamba Allah ini,saya mengambil keputusan untuk bersabar sahaja...mungkin sehari dua masuklah nanti gaji tu...doa saya.......

Syukur kepada Allah....gaji tidak begitu lama dibayar..cuma lewat 3 hari sahaja....menurut khabar angin yang saya dengar....duit syarikat sudah banyak dihabiskan untuk mendapat "tender"bagi projek yang lain...mungkin disebabkan itu gaji pekerja agak lewat dimasukkan.....

Saya harap hamba Allah tadi segera mendapat gaji beliau yang tertunggak dan mudah-mudahan dia,saya,dan semua yang membaca kisah ini diberi kejayaan hidup dunia dan akhirat.......

Moga ada manfaatnya "post"kali ini......

Insya-Allah...

amin.


2 comments:

Dunia Zumal said...

Alhamdulillah berkat menanti akhirnya dapat juga gajinya yer.

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal betul...lega rasanya =)

Post a Comment