Friday, June 18, 2021

Kematian

 Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera semua.


Banyak perkara dalam hidup ni yang tak pasti.

Tak pasti kalau kita masih sihat esok hari.

Tak pasti kalau kita ada kerja lagi besok hari.

Tak pasti kalau kita ada kawan sampai bila-bila.

Tak pasti kalau kita meniaga ada pelanggan atau tak.

Banyak perkara dalam hidup ni yang tak pasti.

Tapi satu perkara yang pasti.

Mati.

Kematian.

Mati itu pasti kan?

Malah, sangat dekat dengan kita sebenarnya.

sumber gambar:google images


Saya hilang nenek pada usia 9 tahun, saya hilang ayah pada usia 20 tahun, saya hilang abang kedua pada usia 31 tahun.

Sentiasa ada kematian yang berlaku, dekat dengan kita. Suka tak suka kita tak boleh nak elak.

Penyakit covid menyebabkan kematian merupakan satu perkara yang menjadi biasa ketika ini.

Kampung saya juga sudah ada kematian akibat covid 19 ni.

Seorang ibu yang sedang mengandung anak kedua,meninggal bersama kandungannya kerana covid. Muda lagi dalam lingkungan umur 30 an, emak dan neneknya masih dirawat,koma masih tak sedarkan diri.

Hal ini menyebabkan saya terfikir, adakah saya akan hidup lama? atau tidak.

Ajal maut memang sudah tertulis,cuma yalah,kadang terfikir juga bila agaknya ajal saya?

Secara jujur,banyak lagi hal dalam hidup ni yang saya belum capai.

Saya belum pergi haji. 

Saya masih lagi nak mencari ilmu, sama ada ilmu dunia atau ilmu akhirat.

Saya masih nak terus berblogging.

Saya nak cuba kurangkan berat badan.

Saya nak buat rawatan lasik mata.

Banyak lagi perkara yang saya nak capai...

Entah dapat atau tak.

Tapi bila dah sampai ajal,kita tak mampu nak menolaknya kan?

Tak lewat sesaat,tak cepat sesaat.

Sampai masa untuk mati.

Maka matilah kita.

Moga kita semua diampunkan dosa.

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua.

Insya-Allah..

amin.

4 comments:

uncle gedek said...

Posting ini buat uncle termenung....

At-Tarmizi said...

uncle gedek kenapa pula uncle?

fairus said...

Bersama-sama kita persiapkan diri untuk menempuhi kehidupan dengan keimanan dan ketakwaan... Peringatan untuk diri saya sendiri.

mamapp said...

Yg hidup pasti akan Mari. Soalannya adalah Kita bersedia

Post a Comment