Thursday, August 16, 2018

Seminar yang pernah pergi

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Tengah mencari idea nak tulis apa dekat blog, tiba-tiba teringat tentang seminar tentang perniagaan yang pernah saya pergi dahulu.

Seminar yang pernah saya pergi dulu  mula-mula ialah seminar jutawan industri oleh En.Azizan Osman...

Tak salah saya join seminar ini tahun 2010 kalau tak salah saya..lama dah, tak ingat sangat tarikhnya...

Tertarik dengan seminar ni bila baca dekat suratkhabar Harian Metro tentang kejayaan bekas-bekas peserta seminar ini, waktu ini En.Azizan belum lagi dipalit dengan kontroversi Ijazah palsu. .Setiap hari Ahad akan ada ruangan khas untuk alumni En.Azizan Osman ini,dululah... sekarang dah tak ada dekat Harian Metro..

Jadi saya pun cuba join seminar Jutawan Industri ini, bayarannya rm50...seminar ini berlangsung dekat Hotel yang bersambung dengan pasaraya Dataran Pahlawan...

Seminar dimulakan dengan senaman ringan, macam joget sikit-sikit...masa ini juga saya perasan ada dua tiga orang yang keluar sebab barangkali tak selesa ada joget bagai ni.

Lepas tu bermulah seminar Jutawan Industri ini..

Jujurnya, perkongsian secara umum sahaja...antara tips yang diberi, kena jaga hubungan baik dengan Allah,kena jaga hubungan baik dengan manusia,kena sanggup berkorban untuk berjaya..

Selain itu ada juga selit sedikit kisah hidup En.Azizan Osman, belajar sekolah cina dekat Melaka, bekerja kemudian memulakan perniagaan...antara perniagaan yang dibuat,jual sabun wangi kalau tak salah saya...selain itu, ada juga tentang macam mana kesusahan hidup dia yang terpaksa berhadapan ceti haram/along...

Lepas itu ada seisi soal jawab dengan peserta, ada sedikit perkongsian daripada mereka yang pernah berguru dengan En.Azizan Osman...dan kemudian di akhir seisi, En.Azizan beritahu seminar ini cuma secara umum sahaja,nak lagi advance dia ada buat kelas lanjutan tapi harganya memang mahal bagi orang macam saya...5,6 ribu juga kalau tak salah saya...tak mampu saya nak join..

Mujur juga saya tak join,sebab lepas itu kecoh kes En.Azizan Osman dengan Ijazah palsunya...

Tak ada niat apa-apa pun daripada saya bila tulis pasal ini, saya tak berniat nak malukan sesiapa...sebab seminar Jutawan Industri yang saya join ada juga faedahnya sebab banyak juga tips berguna yang diberi... walaupun sebenarnya rata-rata tips yang diberi contoh kena berguru sebelum memulakan sesuatu perniagaan adalah tips yang biasa kita dengar, tapi kita dah terlupa...jadi kira macam refreshments balik kepada kita...

Lepas itu ada seminar lain yang saya join antaranya seminar dengan Ammar Zahar, dan juga Sekolah Jalanan..

Seminar yang ini nanti saya cerita dekat post yang lain kalau ada masa nanti...

Sekali lagi saya tegaskan,post saya ini hanya berdasarkan pengalaman saya yang join seminar, saya tak ingin mengaibkan mana-mana pihak atau individu...

Ini hanya pengalaman peribadi sebenar saya yang ingin saya kongsikan kepada pembaca atau yang terbaca blog saya ini..

2 comments:

Baby Breath said...

saya teringin nak pergi sebab nak belajar bisnes tapi belum mampu lagi. skarang taktahu lah berapa harganya

At-Tarmizi said...

aisyah elsa tak apa,sekarang banyak yang percuma,dekat fb,blog banyak yang berkongsi ilmu-ilmu ni

Post a Comment