Pagis

Monday, July 23, 2018

Nasi goreng campak-campak

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Malam-malam rasa lapar pula,pergi dapur tengok ada nasi.

Lauk dah habis,tinggal nasi putih.

Tengok peti sejuk ada ikan bilis dengan planta.

Maka buatlah nasi goreng campak-campak.

Campak-campak sebab saya main campak sahaja bawang, cili,garam...

Maklumlah lapar, yang penting cepat siap,cepat makan.

Saya kongsikan cara saya masak nasi goreng ni.

Bahan-bahannya:

1 atau 2 pinggan nasi putih sejuk
1 ulas bawang besar.
3 ulas bawang putih.
Sedikit halia.
Sedikit ikan bilis.
Sedikit cili kering.
1 atau 2 sudu planta.

Okey, cara masaknya:

1)kisar bawang besar,putih,halia,ikan bilis,cili,halia,ikan kering ..cara kisar masukkan air suam/paip dalam mesin pengisar lepas tu kisar.

2) panaskan kuali

3) masukkan minyak dan panaskan minyak lebih kurang 3 ke 5 minit.

4)masukkan bahan kisar tadi dalam kuali,tumiskan agak-agak jangan sampai hangit.

5) nasi putih tadi gaul dengan planta.

6) masuk nasi yang digaul dengan planta tadi ke dalam kuali yang sekali dengan bahan tumis tadi.

7)kacau/goreng nasi.

8) masuk satu sudu kecil garam,sedikit pak aji/ajinamoto...

9) masuk ikan bilis.

10) kacau atau goreng nasi sampai agak-agak dah boleh makan,garam dengan ajinamoto dah sebati dengan nasi.

11) masuk cili padi sedikit kalau ada...

12 ) agak-agak nasi goreng dah masak...tutup api.

Dah siap, nasi goreng campak-campak saya... Maaflah ya sebab nasi goreng saya ni memang saya masak campak-campak saja..dah lapar,jadi masak agak-agak sahaja...

Nasi goreng saya buat ni minyaknya agak terlebih sedikit...dah lapar makan sahajalah... Kena banyak berlatih lagi saya ini.

Saja saya kongsikan dekat blog saya ini..tak ada ilham atau idea nak tulis apa...

Nasi goreng campak-campak.

10 comments:

sofie adie said...

kalau tengah lapar, campaklah apa2 pun janji dapat makan...
dah lama jugak tak makan nasi goreng planta...

Siti Yang Menaip said...

hihi yang campak2 ni kadang2 lagi sedap trangkat =D

ejulz said...

terbaek. sedap ni. hehe

Dunia Zumal said...

Tetiba rasa lapar

Blogger Hanafi said...

alhamdulillah...

nasi goreng pun sedap juga ..

yang penting masih ada makanan untuk dijamah..

ada juga insan yang diluar sana yang belum tentu makan nasi goreng ..

mereka cuma meneguk air kosong dan sedikit kering untuk mengalas perut yang kosong..

At-Tarmizi said...

sofie adie betul..bila dah lapar memang habis ja makanannya..

At-Tarmizi said...

Siti Yang Menaip hahaha...agaknyalah..

At-Tarmizi said...

ejulz dah lapar semua sedap

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal boleh try buat nasi goreng =)

At-Tarmizi said...

Blogger Hanafi Alhamdulillah..setuju, syukur saya masih ada makanan. Tapi kering tu apa?biskut kering ke?

Post a Comment