Saturday, April 2, 2016

Nak Ambil SPM Ulangan

Dengan nama Allah s.w.t yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi


                                        Image result for spm ulangan
sumber gambar:google.com

Sebenarnya saya pernah berhasrat untuk mengulang atau mengambil kembali beberapa subjek untuk membaiki keputusan SPM saya dahulu....antara subjek tersebut ialah Sejarah dan Matematik...

Saya lulus subjek Sejarah manakala Matematik pula gagal..........saya agak tidak berpuas hati dengan subjek Sejarah,,,,

Lama juga saya menyimpan hasrat untuk mengulang semula subjek tersebut.........

Justeru,baru-baru ini timbul rasa untuk mengambil semula subjek tersebut........saya bercadang untuk mengambil subjek Sejarah sahaja.......manakala Matematik saya tidak berani mengulang semula peperiksaan kerana tiada guru yang mengajar........

Terperanjat juga bila melihat subjek Sejarah sekarang terbahagi kepada tiga bahagian,kertas 1,kertas 2 dan kertas 3.....seingat saya dahulu semasa saya mengambil peperiksaan ini tahun 2007,tidak begini format peperiksaanya.....

Saya harus mengambil borang di Jabatan Pendidikan dan perlu melakukan beberapa bayaran..iaitu pendaftaran subjek,kiriman wang,setem dan lain-lain lagi...semua sekali hampir rm40.00

Malangnya, saya agak lewat melakukan pendaftaran...sehari sebelum tarikh tamat tempoh baru saya siap mengambil borang dan keesokkan harinya perlu mendaftar masuk sistem bagi membolehkan saya menduduki peperiksaan ulangan........tetapi setelah berjam-jam mencuba untuk memasuki sistem,saya gagal........kerana sudah melepasi tempoh yang ditetapkan iaitu sebelum pukul 5,00 petang.......daripada pagi hingga pukul 4 lebih saya mencuba tetapi tidak berjaya....

Sedih,kecewa,terkilan,marah semua perasaan ini bercampuir-aduk...nak marah sangat pun tak boleh sebab silap sendiri lambat mendaftar........cuma terkilan sebab duit rm40.00 habis begitu sahaja tak termasuk masa yang terbuang ulang-alik ke pejabat pos dan pejabat pendidikan..........dua kali saya harus pergi ke pejabat pos kerana sistem tergendala .......

Tidak mengapalah,tiada rezeki.........harapnya selepas ini saya tidak lagi bertangguh-tangguh dalam melakukan urusan.........mudah-mudahan.......dan juga saya dapat membaiki keputusan subjek SPM saya dahulu iaitu Sejarah dan Matematik.....


Semoga ada manfaatnya "post" kali ini...

Insya-Allah...

amin.




8 comments:

Dunia Zumal said...

Semoga next time Tarmizi dapat mendaftar yer...

anaila said...

rajinnya ulang exam...

At-Tarmizi said...

Dunia Zumal insya-Allah..amin =)

At-Tarmizi said...

anaila hahaha...cita-cita yang tak kesampaian nampaknya tahun ni =)

paridah said...

ADA USAHA PASTI JAYA...KAK MATH FAIL JUGA HEH.HEH..

At-Tarmizi said...

paridah betul... sama nasib rupanya..hahaha =P

Nana Liena said...

kita spm 2009,masa tu math dpt c,pedulilah sebab janji kredit dah bsyukur.. huhu..harapnya tahun depan nak daftar cepat2 la ya,

At-Tarmizi said...

nana liena hahaha...saya cuma harap dapat lulus =) kalau sempat ambil exam ulangan tahun depan, insya-Allah...amin.

Post a Comment