Thursday, April 25, 2024

Jiran sebelah petak niaga dah meninggal

 Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera semua..

Hari ini, Khamis 25/4/2024, makcik yang berniaga di sebelah petak saya di pasar borong telah meninggal dunia.

Bermula dengan rasa sakit di telinga, sebelum bulan puasa haritu, akhirnya melarat sehingga dimasukkan ke hospital...akhirnya hari ini telah meninggal dunia...

Makcik ni meniaga tempe, selalu bagi tempe dekat saya...malah semasa arwah abang ngah saya dimasukkan ke hospital pun makcik ni ada telefon bertanya khabar...

Malah pasar tempat saya niaga juga rasa sunyi sebab makcik ni tak ada jual tempe, selalunya bila dia ada, akan ramai orang datang beli tempe...saya pun dapat tempias sebab bila beli tempe kadang-kadang mereka beli ulam dengan saya...sekarang ni dah tak ada sangat dah..

Nak buat macam mana kan, dah sampai masa, dah sampai ajal...

Cuma dua hari sebelum iaitu hari Selasa, saya ada dengar tazkirah Maghrib, ustaz tu beritahu yang ajal ni bila-bila masa sahaja boleh berlaku...tak kira bila,umur berapa,dekat mana, kerja apa, sebab apa...semua tu bila sampai masa meninggal,maka meninggal lah kita, tak lewat sesaat, tak cepat sesaat...

Tapi ustaz tu ada bagi teguran juga, semasa talkin dibaca, seharusnya kita fokus kepada talkin,,,tapi ada yang buat tak kisah...masih sibuk cerita hal dunia...sepatutnya talkin tu kita dengar dan ambil iktibar kepada kita yang masih hidup..

Saya ni tulis sahaja pandai, kadang saya pun tak fokus sangat masa talkin tu dibaca...buat hal lain juga macam berbual atau bersembang-sembang dengan orang lain...

Tak apalah, moga-moga sama-samalah kita berusaha tingkat diri ke arah yang lebih baik..

Makcik tempe jiran sebelah tapak saya niaga dah selesai hal dunia, dah tak payah fikit kenaikan harga barang, kenaikan tarif elektrik,tarif air dan macam-macam masalah dunia lagi lah...

Entah bila giliran saya, saya pun tak tahu..

Moga yang baik-baik sahaja untuk kita semua...

Insya-Allah...

amin.

4 comments:

Sharhanah said...

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un

Abam Kie said...

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un,,.....
semoga roh makcik itu ditempatkan bersama roh org2 yg beriman. Aamiin....

Warisan Petani said...

Semoga rohnya dicucuri rahmat

Ammi said...

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya

Post a Comment