Friday, April 12, 2019

Perkara paling sedih

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebagai manusia biasa,perasaan sedih itu lumrah dalam kehidupan.

Banyak perkara yang menyebabkan kita rasa sedih.

Tetapi biasanya kita akan ingat perkara yang paling sedih pernah berlaku dalam kehidupan kita.

Banyak perkara sedih yang berlaku dalam hidup saya.Tetapi antara paling sedih pernah berlaku dalam hidup saya ialah bila hilang sesuatu yang berharga dan bermakna dalam kehidupan.

Bila nenek saya meninggal,saya rasa sedih. Sedih sebab masa itu saya kecil lagi,masih sekolah rendah, saya rasa banyak lagi kenangan yang patut saya cipta dengan nenek saya. Tetapi yang paling saya ingat bila nenek saya suapkan makan. Nenek memang tak kisah umur cucu dia berapa,dia memang akan suapkan makan.Saya selalu terfikir,kalau nenek masih hidup dan saya duduk rumah nenek sampai saya dewasa barangkali hidup saya akan berubah, barangkali lebih positif ceritanya.

Selepas itu bila saya umur nak masuk 20-an,bapa saya meninggal. Jujurnya,saya bukan anak yang baik. Sebab masa ni saya lebih banyak ikut kawan. Menambahkan lagi kesedihan saya ialah semasa bapa saya dibawa ke hospital menggunakan ambulan,saya sedang melepak bersama kawan-kawan saya di pantai.Sehingga sekarang perasaan sedih dan terkilan masih berbekas dalam hati saya.Tetapi nak buat macam mana,perkara dah lepas,nak ubah pun dah tak boleh.Hanya rasa kesal dan menyesal sampai mati.

Banyak lagi perkara sedih yang berlaku, kena tikam belakang dengan kawan,kawan tinggal kita sebab perempuan,pergi interview kena halau,kerja sehari dah berhenti, kena marah tanpa sebab,dapat kenalan jenis sembang kencang, hidap sakit belakang bertahun lamanya, jadi rabun jauh sebab tengok tv dekat, banyak lagi lah.

Saya percaya ramai lagi yang mempunyai kisah lebih sedih dalam kehidupan.

Saya harap kalau ada yang terbaca atau membaca post ini,sudi berkongsi peristiwa sedih yang pernah berlaku dalam hidup.

Moga dapat menghilangkan sedikit rasa sedih dalam perasaan.

Terima kasih kerana sudi membaca post saya ini.

Terima kasih.

4 comments:

Warisan Petani said...

Rasa sedih itu adalah asam garam kehidupan.
Semoga ada pengajaran dan hikmah daripadanya.

Abam Kie said...

Usah lagi bersedih bro. Hiburkanlah hatimu. .

At-Tarmizi said...

Warisan Petani mudahan begitu,insya-Allah..amin =)

At-Tarmizi said...

Abam Kie baik cikgu =)

Post a Comment